SVAR PÅ FRÅGESTUND

USA FRÅGOR

Vart ska du bo i USA?

Om du menar vart i USA så vet jag inte än. Jag har kontakt med ett företag som heter KILROY som hjälper mig att hitta en skola/stipendium. Så det beror på vilka coacher som vill ta emot mig och hur mycket stipendium jag blir erbjuden. Men jag har önskemål på Florida eller Kalifornien.

Kommer det kosta något?

Jag söker stipendium så det beror på hur stort man får. Jag kommer antagligen hamna mellan 80-100 %. Får jag 100 % behöver jag bara betala flygresan dit, visum osv. Annars bor jag gratis, äter gratis osv.

Exakt VAD ska du göra?

Jag ska plugga ett år och samtidigt spela collegetennis. Sen ska jag naturligtvis träffa nya människor och vara med om en grym upplevelse.

Ska du göra något mer där?

Nej, inte vad jag planerat. Festa? ;)



Varför ska du till USA?

Jag ska dit för att testa på något nytt. Framför allt att utvecklas som person och som tennisspelare. Huvudsyftet är tennisen men mycket annat kommer hänga med på köpet.

Kommer du lägga ner bloggen när du är i USA?

Nej det kommer jag inte. Jag ska försöka fortsätta blogga vid varje tillfälle jag får.

Kommer du äta skräpmat i USA?

Ja, går det att undvika i USA? :D

Om jag serverar, tar du den då?

Eftersom jag inte vet vem du är, så antagligen Ja.

Om du servar, gör du hjärtljungräddning på mig när jag fått bollen i bröstet och ligger och sprattlar på marken efteråt?

Eftersom jag inte kan hjärt- och lungräddning så Nej tyvärr… Skulle nog överlåta det till någon annan.

Ska du plugga i USA, i så fall vad?

Ja jag ska plugga. Jag vet inte riktigt än. Jag hade först tänkt att inte läsa något så seriöst, men sen har jag kommit på att jag kan ta tillfället i akt att kanske läsa något som jag ändå kan ha användning utav i framtiden. Något inom psykologi, ekonomi eller idrott kanske.

Hur känner du inför resan?

Än har jag inte hunnit fundera på det så mycket. Jag tror jag kommer bli skeeta nervös när jag väl vet vilken skolan å så jag kommer till.

När åker du?

Jag kommer åka till hösten, när terminen börjar i USA.

Vart ska du bo, alltså lägenhet typ?

Jag kommer att bo på skolan. Precis som i film, haha. Alltså typ dela ett rum med en annan.

Hur många månader/år?

Jag har tänkt vara borta 1 år. (Kommer antagligen hem under jullovet). Men om jag skulle trivas sjukt bra med min utbildning så vem vet..Kanske stannar 4 år??

 Vad är det för personligt brev du ska skicka till usa? :)

Jag har skrivit ett personligt brev till den här organisationen som hjälper mig. De får sedan mail ifrån coacher som söker tennisspelare. Det är till dem man skickar sitt personliga brev. Så det fungerar typ som en jobbansökan, fast med större odds.




TENNISFRÅGOR

Jag undrar hur länge du har spelat tennis och hur det kom sig att du började just tennis? :) Ofta är det ju att man har föräldrar som har spelat och många proffs spelare har ju sina föräldrar som tränare så skulle vara roligt och veta din anledning :)

Jag vet faktiskt inte varför jag började spela tennis. Det var nog en ren slump faktiskt. Jag fick en sån där ”leksak” med en tennisboll som sitter fast i en gummilina och jag spelade sönder den där bollen. Sen anmälde mina föräldrar mig till klubben när jag var runt 11-12 (sent för att vara tennis) och jag stormtrivdes direkt.

Dessutom undrar jag om du kan säga hur man kan bättra på sin bollkänsla och sitt fotarbete?

Bollkänsla tror jag faktiskt inte man kan träna upp så mycket. Visst går det till en viss del men mycket tror jag är medfött eller om man har hållit på med många andra bollsporter. Jag har turen, har alltid gillat sport och även min familj så jag är uppvuxen med bollen i blodet ;)

och sitt fotarbete?

Köra mycket snabbhetsövningar som t.ex. korta ruscher. Alltså kortare och mer intensiva sträckor. Snabbhet och koordination ska man helst träna i utvilat tillstånd så helt på morgonen om det finns möjlighet.

Undrar jag hur du brukar träna på dina tennisträningar,hur mycket matchspel och styrka och så?

Jag tränar 4 h/veckan med klubben om man säger så. Då är det 2 timmar med hela grupper på 8 pers, sen tränar jag 1 timma med damlaget då är vi 4-5 personer som spelar gamespel och sen har jag även en morgonträning då jag och en annan tjej kör själva med vår tränare. Denna träning har man chans att välja lite själv vad man vill bli bättre på osv.  Sen har vi även gemensam fysträning 2 dagar i veckan. Då brukar vi köra både uthållighet, styrka och snabbhet vid olika tillfällen. Dock har denna fysträning varit väldigt oseriös de senaste 4 åren. Det är mycket upp till en själv. Därför har jag nu (försent) bestämt mig för att börja på gym. Då kommer jag satsa på uthålliga muskler med lätta vikter och många repetitioner. Mitt matchspel har tyvärr blivit lite sämre det senaste året, både på grund av sjukdom och skola osv. Förr spelade jag nästan varje helg och jag ska försöka kommer igång med detta till våren också.

Som du vet så spelas australian open just nu, vilka tror du vinner och vilka håller du på?:)

Ja nu är det ju väldigt lätt att kanske säga vem som vinner men… Jag håller alltid på Djokovic, hur som helst. Men tyvärr blev han utslagen idag. Så då håller jag alltid på Federer och jag tror han vinner också. Damerna har jag inte direkt någon favorit. Tror Serena vinner även om jag hade hoppats på att Henin skulle komma in och vinna hela skiten.

 

OM MIG

Vart köpte du din adidas tröja?

Den köpte jag på Teamsportia i trollhättan.


Vilken linje på gymnasiet gick du? Trivdes du?

Jag gick samhäll ekonomi. Jag trivdes bra. Men jag brukar alltid säga att om jag var kille och fick välja om skulle jag gått Bygg.

Favorit godis?

Lakrits, lakrits och lakrits…

Vad är det absolut bästa att göra?

Det är såklart att spela tennis ;) Haha nej men vara med mina coola kompisar och parta lite då och då!



Vilken är din favoritblogg?

Skulle ju egentligen säga Kenza men har faktiskt tröttnat lite och läser numena slaviskt Fridas blogg. Sen har jag även hittat en annan brud som heter Mathildas som är grymt skön.

Vart bor du?

Jag bor i en liten håla som heter Vänersborg . Ca 9 mil norr om Göteborg.

Hur ser oftast din dag ut?

Veckodag: Jag plågar mig upp ur sängen. Duschar, äter frukost, gör i ordning mig och sen åker jag till jobbet klockan 7 om jag lyckats komma upp. Sen jobbar jag till klockan 4 eller halv 5. Då åker jag hem, slänger i mig någon macka och åker vidare till träningen. Tränar en timma tennis och sen en timma fys. Sen åker jag hem, är oftast helt död vid den här tiden. Äter något och sätter mig vid datorn/tv.n sen går jag oftast och lägger mig, ganska tidigt typ 10-11 någongång.

Helg: Vaknar runt 11 är lika död som när jag vaknar klockan 6. Har jag inget planerat tar jag en lång frukost framför tv.n. Oftast glider jag runt hela dagen och lite senare på eftermiddagen/kvällen brukar jag träffa brudarna och hänga typ. Sen åker jag hem och sitter uppe halva natten typ..


KOMMENTARER:
Postat av: JENNIE ERICSON

Roligt med grågestund ^^ Har nog för få läsare för att ha en egen ^^

2010-01-28 @ 17:19:28
URL: http://jennieericson.blogg.se/

KOMMENTAR:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas inte för andra)

Bloggadress:

Whats on your mind?:

RSS 2.0