MSNS NÖRDIGASTE KONVERSATION

Måste bara få dela med mig utav en del av en konversation jag haft på msn. Kan vara den nördigaste jag någonsin haft faktiskt. Så här bjuds de på lite "funderingar kring neurofysiologi" :

Josefine. säger:

Tror det är för att bara finns en synaps i varje muskelcell och sen har de något att göra med att den fristätter acetylcolin tror jag

jag är inte riktigt säker på den frågan själv.'

Dajana säger:

 

okej...ska klura på detta!

Josefine. säger:

Gör de Men de du skrev med att cns är monotrop? är den de för jag har nämlinge bara kommit på det där med att den blir kraftigare

och jag tänkte mer att det snarare är den neuromuskulära synapsen som är monotrop eftersom Kalciumet var ju en second messenger tror jag...

Dajana säger:

 

asså jag kom också bara på att cns är monotrop, tänker på alla olika inhiberande synapser i ryggmärgen tex som muskelspolarna skickar signaler till samtidigt som att signalerna får till alfamotorneuron. men..det betyder ju att det ÄR de neurom synapserna som är monotropa? e ju deras nerver som går till olika neuron i cns ju!

 

jo kalcium e en 2ndmessenger. Släpps det bara i presynapser, alltså, i perifera ns och då i de neuromuskulära synapserna?

Josefine. säger:

Jag vet inte ritkigt

jag vet bara att kalsium fristätts och i korthet gör att myosinet kan fästa på actinet

Jag vet att jag frågade Ida om den här frågan och hon sa något jättelätt svar men jag kommer inte ihåg vad de var de var att den var kraftigare + något mer som jag inte kan komma på!

Dajana säger:

 

när jag sa monotrop menade jag inte receptorerna. sa fel. Jag syftade på att en nerv har synapser till flera neuron, vilket det finns ett annat ord för

 

ja, du har rätt. hittade en klockren anteckning i ett av 1000 papper i mitt block där det står att : i Neuromuskulära synapser innerveras musklerna av många motoriska nervceller + att acetylcholin avges vid ändplattorna vilket depolariserar musklerna. den andra skillnaden är då att acetylcholin inte finns i cns? där finns ist glutamat?


KOMMENTARER:

KOMMENTAR:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas inte för andra)

Bloggadress:

Whats on your mind?:

RSS 2.0