ROLAND GARROS SAMMANFATTNING

Dag 1:
Morgonen började klockan 05.00. Blev hämtad för att åka till Skavsta flygplats. Klockan 11.55 efter ca 30 min försening lämnade vi svergie. Väl framme i Paris möts vi av dödshetta. Vi tar våra väskor (vi som hade) och begav oss till hotellet medan resten åkte direkt ut till Roland Garros området. Den första skylten vi möts utav när vi går av tunnelbanan på vårt kvarter är "free pole dance, every night". Japp, vi bodde i ett horkvarter ca 500 meter från Molin Rouge. PÅ hotellet blev det ett klädombyte, en snabb lunch på doken för att sen ta tunnelbanan ut till tennisen. Runt 6 -7 någong gång är vi inne på området. Denna dag hade vi bara en såkallad "områdes biljett" och kunde därför bara se matcher som inte var på center courten. Jag och Ellen hamnade i en turistfälla och stod på ett ställe där vi trodde Nadal skulle dyka upp på, men ack så fel vi hade. Sen gled vi runt på lite olika matcher, inga kända spelare direkt. Runt 9 tog vi oss tillbaka till horkvarteret för att äta middag. Sen tänkte vi ungdomar dra och spela biljard, men vi fick inte komma in eftersom vi hade shorts på oss. Klockan närmade sig ett och vi bestämde oss för att gå tillbaka till hotellet och stensomna istället.







Dag 2:
Vaknar allt för tidigt för att äta en fransk frukost bestående av en baguett med marmelad och 2 croissanter med nutella på och ett glas juice till detta. Åker ut för att vara vid louvren innan de öppnar vid 9. Väl inne, är kön hyffsat lång och jag, ellen och cathrine känner att louvrens utsida räcker att se. Sedan får vi även reda på att de inte alls öppnar klockan 9, utan 10 så beslutet blir ännu lättare. Sedan tar vi tunnelbanan ut till Triumph Bågen och tar lite turistbilder. Här blev vi även fotograferad av en japan, anlednignen vet jag inte. Sedan tar vi oss ca 1/8 del ner på Chaps Elysées gata och spanar in Louis Vuitton. Sedan närmade sig klcokan 11 och det var dags att åka till tennisen för att hinna se Venus Williams spela på centercourten Philippe Chatrier. Efter den matchen var det dags för dagens höjdpunkt, FEDERER! Efter den matchen var det även dags för att sjuk publik match, då fransmannen Monfils kom in på planen och mötte Italienaren Fognini. Vi såg första set när det sen blev regn-avbrott. Vi såg då att Safina skulle spela dubbel på en mindre bana och vi tog tillfället att sätta oss på den banan och hamna ca 1 meter i från en F.D världs etta på damernas sida. Efter regnet kollade vi 1 set på Safinas dubbelmatch. Sedan var det mot vår vilja dags att lämna tennis området då vi hade bestämt att äta allihop tillsammans på kvällen, så tyvärr fick vi inte se Monfils matchen, men som tur var bröts den p.g.a mörker och vi hade turen att se upplösningen dagen efter. I alla fall så drog vi tillbaka till våra kvarter där hemma och begav oss upp mot Sacre Couer för att äta se Eiffeltornet i mörket och äta på en fin restaurant. Efter för många timmas väntan på maten, gluffsade vi i oss den och drog tillbaka till Sacre Couer igen. Där hänge massa ungdomar och söp och roade sig med musik och en dansuppvisning. Sen var det bara att springa ner för alla trappor igen och gå tillbaka till hotellet.













Dag 3:
Uppe hyffsat tidigt den här dagen också för att åka till Eiffel Tornet. Kommer fram, jag fastar i en till turistfälla och köper mig 5 små nyckelrings Eiffel torn för 1 euro. Nästan ekonomisk konkurs efter detta köp. Sen kommer vi fram till Eiffel Tornet, jag får höjdskräck av att stå under och bestämmer mig för att jag inte vill åka upp. Och efter att ha sett kön valde de andra att inte heller åka upp. Vi tog lite kort och åkte sedan ut till tennisen med förhoppnigarna om att se Jankonic, slutet av Monfils match, Henin, Verdasco och Nadal på vår centercourt. Precis när vi kommer in på området börjar det ösregna. Och är man väl inne på området får man inte lämna de. Så där var vi fast. Vi bestämde oss då för att gå till "affären" och hamna i en till turist fälla. Jag köpte mig en t-shirt och den officiellt Roland Garros handduken. Det slutade regna, de började regna, de slutade regna och de började regna. Vid halv 4 på eftermiddagen kom den första matchen igång, då skulle Jankovic spela. Här insåg vi att vi inte skulle hinna se varken Nadal eller Verdasco men hoppet fanns kvar. Sen såg vi klart den sjukt bra avslutningen mellan Monfils och Fognini. Fognini var snäppet vassare och slog ut den högt rankade fransmannen med 8-6 tror jag i avgörande set. Sen började de regna igen. Och i mitten som vi sitter blir vi pisseblöta, eftersom jag, ellen och viktoria tydligen var de enda som inte hade paraply eller regnkläder. Vi sprang och skrev och folk tittade på oss som om vi var dumma i huvudet. Men kul för stunden var de, icke kul efteråt när man frös i 5 timmar i rad sen. Mellan regn avbrottet fick vi även en liten skymt av Sharapova och hennes stön. Dagen slutade i alla fall med att vi hann se Henin spela, och det var ju inte helt fel de heller. Sen var det dags att gå in i adidas affären. Vad som hände där inne låter jag vara osagt. En bild kommer komma såsmåningom som säger mer än 1000 ord. Efter detta åkte vi i alla fall tillbaka till våra kvarter, satte oss och käkade en pizza och sen vid halv 2 på kvällen drog vi oss tillbaka till hotellet.















Dag 4:
Lite sovmorgon denna hemfärdsdag.Ingen tennis. Vi skulle med flyget klcokan 14.00 och man var tvungen att ta en buss 3 timmar innan så vi bestämde oss för att åka till La defense (framtidsstaden) på morgonen och sen åka till bussen för att åka till flygplatsen. Självklart var det skinande sol den här dagen, precis som den dagen vi kom till Paris. Mer oflyt kan man inte ha. I alla fall så åkte vi till La defense som bestod av skyskrapor och "häftiga" byggnader. Där stöter vi på en stockholmsklass såklart och i detta gäng som överallt annars i Paris fanns det sjukt snygga killar. Sen var det bara att ta sig till bussen och åka ut till flygplatsen för att sen sätta sig på flyget åka hem till Skavsta, sen ta bilen tillbaka till gamla hederliga hemstaden. Påvägen stannade vi och åt på bravehus eller vad de heter i gränna och då passade jag på att köpa polka grisar ;) Mums! Jag tog inga bilder den här dagen för det stod så många andra för, men de kommer, det kommer! Jag har i alla fall haft 4 sjukt bra dagar i Paris och det är inte sista gången jag är där kan jag ju säga.




KOMMENTARER:

KOMMENTAR:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas inte för andra)

Bloggadress:

Whats on your mind?:

RSS 2.0